Jag har säkert sagt det hur många gånger som helst tidigare, men det bästa med att bo i Stockholm istället för, låt säga, Ludvika, är att det händer saker här. 
 
Vill man gå på ett idrotts- eller musikevenemang finns det nånting nästan hela tiden. Bara sen fotbollssäsongen började för en dryg månad sen har jag varit på fem matcher (och då räknar jag inte ens in fotbollsresan till München som jag hunnit med under tiden) med något av Stockholmslagen. Två Bajen-matcher och en hemmamatch var med AIK, Djurgården och BP.
 
Och igår var det stor house-fest i Kungsan. Steve Angello från Swedish House Mafia anordnade gratisfestivalen Size in the Park mitt i stan och hade med sig ett gäng andra DJ:s som kidsen fick dansa till innan han själv äntade scenen inför den största samling euforiska tonåringar med smartphones som centrala Stockholm någonsin skådat. 
 
Showen var fylld av ljus, konfetti och pyroteknik och jag har inte svårt alls att fatta hur den lite yngre publiken tyckte det var det coolaste de varit med om. För egen del faller det lite på att jag inte är något jättefan av hans musik. Visst finns det stunder när han är helt briljant, som i SHM-hiten Save the World, remixen av den gamla 80-talsklassikern Sweet Dreams och avslutningen Children of the Wild. Men alldeles för många av låtarna är helt instrumentala för att jag ska dras med i hypen helt och hållet. Musik som inte har nån text att sjunga med till är helt enkelt inte riktigt min tekopp. 
 
Men jag ska absolut inte låta neggig. Det är av precis den här anledningen jag vill bo där jag bor. Att en lördagskväll lite spontant kunna ta en kort tunnelbanetur och hamna bland över 30 000 andra för att helt gratis lyssna på en av de just nu största svenska internationella musikstjärnorna. Bara i en storstad.  
 

Kommentera

Publiceras ej