Sommaren 1995 var vi på semester på Mallorca. Jag hade inte ens fyllt 11 år än och det skulle dröja länge innan jag visste vilka Zlatan, Messi eller Rooney var. Ja, det här är faktiskt så längesen att jag inte ens är säker på att jag hade hört talas om David Beckham. Men fotbollsälskare var jag, och det var ingen tvekan om vilket som var mitt lag, så på den semestern köpte jag min första Manchester United-tröja. På ryggen stod namnet och numret på den unga blixtsnabba vänsternyttern som sprungit sönder motståndarförsvar varenda vecka under ett par års tid och som snabbt blivit en av de starkast lysande stjärnorna. Giggs. 11. 
 
Våren 1999 rusade United fram mot en osannolik trippel. I FA-cupens semifinal krävdes både omspel och förlängning för att ta sig förbi Arsenal, men till slut hamnade bollen vid fötterna på världens då kanske snabbaste spelare med boll, han dribblade sig igenom hela försvaret och dunkade till slut upp bollen i David Seamans nättak. Målet har senare blivit framröstat till det snyggaste United-målet någonsin. Vem som gjorde det? Giggs. 11. 
 
I september 2004 åkte jag för första gången utomlands på egen hand med ett par kompisar. Destinationen var Manchester och Old Trafford. Vi skulle se United ta emot Fenerbahce i Champions League och bara att vara där, att se denna mäktiga stadion, var hisnande stort för mig som 20-åring. Antagligen det största jag hade varit med om så långt. Och när matchen väl kom igång tog det inte ens sju minuter innan den första bollen nickades i mål. På målskyttens rygg stod det Giggs. 11. 
 
I maj 2008 bodde jag i Tully i Australien. Onsdagen den 21:a skippade jag att gå till jobbet för att jag inte kunde tänka mig att missa fotbollsmatchen på TV. Den första helengelska Champions League-finalen, mellan United och Chelsea. Efter full tid, förlängning och sex straffomgångar stod det fortfarande lika. Ferguson skickade fram ett välkänt ansikte att ta den sjunde straffen och sen behövdes inga fler omgångar. Han fick avgöra den största av alla matcher. I samma match som han blev den meste United-spelaren någonsin. Giggs. 11. 
 
Våren 2014 fick Sir Alex floppersättare David Moyes sparken. Det var inte mer än naturligt att Ryan Giggs tog på sig slipsen och ställde sig vid sidlinjen under säsongens fyra sista omgångar. I den sista hemmamatchen hoppade han själv in på slutet och gjorde sitt 963:e framträdande för klubben han varit trogen hela sin karriär. Efter matchen höll han ett känsloladdat tal till publiken och även om han inte sa det rakt ut var känslan att det där nog var sista gången vi skulle se Giggs med nummer 11 på ryggen. Idag bekräftade han att han lägger skorna på hyllan efter 23 magiska säsonger och fler titlar än någon annan fotbollsspelare på de brittiska öarna. Nästa säsong tar han plats på bänken som assisterande tränare till Louis van Gaal, och jag skulle inte bli det minsta förvånad om han tar över huvudansvaret på heltid inom några år.
 
Tack för allt Ryan. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej